Monday, January 31, 2011

Perlukah kita menjadi sempurna untuk bahagia?

:: Setiap manusia pasti mempunyai impian dan harapan untuk mendapat pasangan yg membahagiakan. Bila ditanya kebahagiaan yang bagaimana yang mereka mahu, setiap orang akan memberikan jawapan subjektif yg berbeza.

:: Retoriknya, semua ingin pasangan yang baik, memahami, pelindung, sopan, sesuai, bijak, penyayang dan mempunyai seribu satu macam sifat mahmudah lain. Pendek kata mereka mendambakan pasangan yang sempurna. Saya juga mendambakannya. Namun kesempurnaan yang macam mana sebenarnya yang selalu kita maksudkan?

:: Adakah sempurna itu juga diukur pada pasangan yang kaya dan berjawatan, pasangan yang cantik dan kacak, atau yang bernama dan sebagainya.

:: Hakikatnya, berapa ramai pasangan yang kelihatannya macam sempurna diawal hubungan, namun terlibat dengan skandal, cerai berai, gaduh, dipukul, dan akhirnya menyesal dengan keputusan yang pernah dibuat ketika memilih pasangan mereka sebagai teman hidup.

:: Maka, jelaslah bahawa keluarga yang bahagia bukan dibentuk dari pasangan yang sempurna, tapi ia terbentuk bila dua pasangan yang tidak sempurna bertemu memenuhi kekurangan masing-masing untuk mencapai kesempurnaan.


No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi memberi komen ya! Semoga ceria selalu!